وزیر خارجه روسیه: راه‌حل نظامی در قبال ایران باید کنار گذاشته شود
نوشته شده توسط : abbuse

سرگئی لاوروف: موضوع هسته‌ای ایران باید با شیوه‌ای صلح‌آمیز حل و فصل شود

همزمان با ابراز امیدواری وزارت امور خارجه چین نسبت به همکاری نزدیک‌تر ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و آغاز دوباره مذاکرات هسته‌ای، وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرده است که هرگونه راه‌حل نظامی در قبال مساله هسته‌ای ایران، باید کنار گذاشته شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه (ریانووستی)، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه این کشور، روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، مساله هسته‌ای ایران را موضوعی مهم برای روسیه ارزیابی کرده و گفته است: "این موضوع باید با شیوه‌ای صلح‌آمیز حل‌وفصل شود و هرگونه راه‌حل نظامی باید کنار گذاشته شود."

آقای لاوروف همچنین گفته است که روسیه به دنبال حفظ صلح و ثبات در خاورمیانه است.

در عین حال، سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم روز دوشنبه، ۱۳ فوریه، در کنفرانسی خبری در پکن با اشاره به سفر معاون وزیر امور خارجه چین به تهران گفت: "چین دوباره تاکید کرده است که امیدوار است ایران بتواند مذاکره با گروه ۱+۵ را آغاز کند، همکاری بیشتری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی داشته باشد و موضوع هسته‌ای ایران با گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود."

ما جائو شو، معاون وزیر امور خارجه چین، روز یکشنبه، ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن)، وارد تهران شد. گفت‌وگو با مقامات رسمی ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور هدف اصلی سفر دو روزه او اعلام شده است.

خبرگزاری دولتی ایران (ایرنا) به نقل از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی گزارش داده است که سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران در دیدار با معاون وزیر امور خارجه چین در روز دوشنبه، ۱۳ فوریه (۲۴ بهمن)، گفته است: "گفت‌وگوها تنها در مسیر همکاری است که می‌تواند رو به جلو و ثمربخش باشد."

بنا بر این گزارش، آقای ما جائو شو هم اظهار امیدواری کرده است که گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ به گام‌های جدی برای همکاری منجر شود.

او پیش از سفر به ایران، در جمع خبرنگاران، خواهان بازگشت ایران به روند مذاکرات به منظور حل مسالمت‌آمیز مساله هسته‌ای این کشور شده بود.

ایران همواره اعلام کرده است که فعالیت‌های هسته‌ای این کشور با اهداف صلح‌آمیز و برای تامین مصرف برق و نیازهای دارویی انجام می‌شود، ولی کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که برنامه‌های هسته‌ای خود را با اهداف نظامی دنبال می‌کند.

فشارها بر ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای این کشور از زمان انتشار آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ماه نوامبر گذشته افزایش یافته است.

در این گزارش آمده بود که ایران به اقداماتی برای دستیابی به تسلیحات هسته‌ای دست زده است.

"ایران باید بر سر مذاکرات هسته‌ای بازگردد تا بعد بتوان درباره تعلیق تحریم‌ها علیه این کشور صحبت کرد."

کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

اتحادیه اروپا روز سوم بهمن (۲۳ ژانویه)، اعلام کرد که در چارچوب افزایش فشارها بر ایران برای توقف فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، خرید نفت خام ایران را متوقف می‌کند.

دولت آمریکا نیز در ادامه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران، اعلام کرده است که دارایی‌های تمام وزارتخانه‌های ایران و نهادهای متعلق به دولت از جمله بانک مرکزی ایران در آن کشور مسدود می‌شود. آمریکا در روزهای پایانی سال ۲۰۱۱ میلادی نیز محدودیت‌های بیشتری را برای مبادلات تجاری با ایران و بانک مرکزی این کشور اعمال کرده بود.

با این حال، مقامات رسمی روسیه و چین بارها اعلام کرده‌اند که مذاکره و همکاری تنها راه‌ برطرف کردن اختلاف‌نظرها بر سر فعالیت‌های هسته‌ای ایران است.

پس از تصویب آخرین تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران، کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، به بی‌بی‌سی فارسی گفته بود که هدف از اعمال این تحریم‌های جدید، وادار کردن ایران به از سرگیری مذاکرات و توقف غنی‌سازی اورانیوم است و "ایران باید بر سر مذاکرات هسته‌ای بازگردد تا بعد بتوان درباره تعلیق تحریم‌ها علیه این کشور صحبت کرد."

خانم اشتون گفته بود که ایران باید پیشنهادهای گروه ۱+۵ در نشست استانبول را در باره فعالیت‌های هسته‌ای خود در نظر بگیرد.

آخرین نشست مربوط به مذاکرات هسته‌ای ایران با اعضای گروه ۱+۵ حدود یک سال پیش در استانبول برگزار شد.

گروه ۱+۵ با حضور نمایندگان کشورهای بریتانیا، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا تشکیل شده است.





:: برچسب‌ها: طبیعت , سان ,
:: بازدید از این مطلب : 460
|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1
تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1390 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: